Det är ingen som kräver att man ska vaddera hela sig själv i en gammal madrass eller bara köra moped på bomullsmjuka sommarängar. Mopedister brukar inte heller bära armbågsskydd, knäskydd eller ens ryggradsskydd, men det minsta man kan kräva av dem är att de har hjälm på sig. I september 1978 bestämde man sig för att införa hjälmtvång i Sverige. Nu för tiden gäller samma regel om obligatorisk hjälm i hela EU. På den gamla goda tiden var hjälmen mer något som man ägde och ofta hade med sig, men kanske inte alltid använde. Det berodde lite på vad man skulle göra och hur bra man hade lyckats med frisyren. Som kille som uppvaktade en tjej erbjöd man gärna henne hjälmen istället för att använda den själv.
I dagens samhälle är det självklart att använda hjälm när man ska köra moped. Alla har en, och därför är det inte heller något konstigt att ta den på sig. Det finns olika sorters hjälmar beroende på när man ska ha den och vilken stil man gillar rent estetiskt.
Integralhjälmar är populärast bland mopedförare. De är stilrena och lätta, har oftast snabbspänne och ventilering, som går att öppna vid munnen och uppe på hjälmen. Imskyddet hindrar att visiret immar igen när man har på sig hjälmen längre.
Crosshjälmar blir allt vanligare, även hos ”vanliga” mopedister. De är coola och ser sportiga ut, eftersom de från början användes på crossbanan där man kör snabbare och i tuffare terräng med höga hopp, snäva kurvor och branta backar. Dessa hjälmar passar inte bara för mopedkörning, utan också för enduro, snöskoter, vattenskoter och MX.
Öppna hjälmar
Många som kör veteranmopeder eller som inte ligger ute på vägarna för att vara så snabba som möjligt, gillar att använda öppna hjälmar, eller jethjälmar som de också kallas. Dessa hjälmar ger den rätta känslan och gör det möjligt att njuta av naturen på ett helt annat sätt. Dessutom passar de bra i stadskörning där det inte heller går så fort, och där det är praktiskt för andra trafikanter att kunna se ansiktet på mopedföraren. De öppna hjälmarna har också fördelen att de är bekväma att ha på sig, lätta att ta på och att man ser bra tack vare det öppna synfältet.
För de som kör ofta och längre kan det vara praktiskt med en hjälmhuva under hjälmen. Den är tillverkad för att smita åt huvudet och förhindrar att man blir supersvettig där under, samtidigt som tyget andas. För att slippa rånarluve-känslan kan man istället köra på en så kallad hjälm-mössa, eller bara en halskrage i samma andningsaktiva tyg, om man föredrar det. Ett annat tillbehör är en sorts tear off, en slags film som man klistrar på visiret och sen drar man bara av den när den blivit repig eller smutsig. Precis som man kan dekorera och uppdatera sin moped, kan man göra detsamma med sin hjälm. Det finns olika visir att köpa till. Man kan klistra på dekaler. Man kan spraymåla den, antingen själv eller genom att lämna in den och låta ett proffs pynta loss hjälmen. Allt för att vara snyggaste mopedisten på vägarna!
För att hitta rätt mopedhjälm finns här ett bra och intressant sortiment.