5 sätt att bli av med rynkor

5 sätt att bli av med rynkor

Oavsett om du befinner dig i 30-årsåldern och just har börjat upptäcka de första tecknen på åldrande, eller är i 50-årsåldern och känner att din ålder avslöjas av din hy, vill du förmodligen hitta olika sätt att bli av med dina rynkor. Många kvinnor, och även män, tror att åldrande hy är någonting oundvikligt, men med den information och teknologi som idag finns att tillgå kan du se så ung ut som du känner dig. Här får du några tips på olika sätt att bli av med rynkor. Genom att följa dessa minskar du risken för att rynkor bildas.

  1. Undvik solen. Solljus är den största orsaken till att rynkor uppstår, vilket har dokumenterats i dussintals studier. I en studie där man undersökte identiska tvillingar, fann man att solexponering var en viktigare faktor än ärftlighet. Tvillingar som begränsade sin exponering mot solljuset hade färre rynkor än sina soldyrkande tvillingar, och såg dessutom yngre ut överlag.
  2. Använd solskydd. Om du behöver vistas i solen bör du använda solskydd. Du skyddar dig själv mot hudcancer samtidigt som du motverkar rynkor.
  3. Undvik att röka. Allt fler studier bekräftar att cigarettrök gör att huden åldras, framför allt genom att släppa ifrån sig ett enzym som bryter ner kollagen och elastin, vilket är två av hudens viktigaste beståndsdelar. Studier på tvillingar visar att den tvilling som röker oftast har mer rynkor på huden och dessutom upp till 40 procent tunnare hud än sin icke-rökande tvilling.
  4. Slarva inte med sömnen. Fråga din dermatolog – när du inte får tillräckligt mycket sömn producerar kroppen överdrivet mycket kortisol, vilket är ett hormon som bryter ner hudens celler. Du bör därför få tillräckligt mycket sömn, för att bibehålla en tjock och mer elastisk hud som inte lika lätt blir rynkig.
  5. Sov på ryggen. Vi får ofta höra att vissa sovställningar kan leda till rynkor, vilka blir permanenta och inte försvinner när du vaknar. Om du sover på sidan får du fler rynkor på hakan och kinderna, medan du får rynkor i pannan om du sover med ansiktet nedåt. För att minska bildningen av rynkor bör du därför sova på ryggen.

Så ökar du ditt cyklande barns säkerhet

Så ökar du ditt cyklande barns säkerhet

Att cykla är ett utmärkt sätt för såväl barn som vuxna att få lite extra motion i vardagen och en nypa frisk luft. Innan du skickar ut barnet i trafiken finns det en viktig sak du bör ha i åtanke: säkerheten.

Tänk på detta för att öka ditt barns säkerhet på cykeln:

  • Lär ditt barn hur man cyklar säkert på en plats som är helt säker. Lär barnet i hans eller hennes egen takt och glöm inte att vara uppmuntrande. Barnet kommer sannolikt trilla av cykeln, så du bör vara beredd med tröstande kramar och motiverande tal för att få barnet att vilja cykla igen. Du bör alltid behålla lugnet och ha en stor portion tålamod.
  • Se till att barnet alltid bär hjälm när han eller hon cyklar. Det bör sitta i ryggmärgen hos barnet att använda cykelhjälm.
  • Förklara för barnet att man kan skada sig ordentligt genom att cykla i höga hastigheter. Avråd barnet från att cykla för snabbt och warna även barnet för de faror det kan innebära att inte hålla händerna på styret eller att cykla för snabbt i nerförsbacke.
  • Hitta säkra platser där ditt barn kan cykla och ha roligt, samt säkra vägar till skolan och andra platser dit han eller hon kan tänkas cykla. Som förälder är barnets välbefinnande ditt ansvar. Det är därför din uppgift att ta den tid som krävs för att planera säkra rutter och platser där ditt barn kan cykla på ett säkert sätt.

Därför bör ditt barn bära hjälm

Att bära cykelhjälm bör inte vara valfritt för någon i familjen, oavsett var man befinner sig eller hur kort man ska cykla. Det är viktigt att eventuella äldre barn och ungdomar i familjen samt ni som föräldrar föregår med gott exempel. I Sverige är det förbjudet för alla barn under 15 år att cykla utan cykelhjälm.

Det finns goda anledningar till hjälmtvånget: Många cykelolyckor ger upphov till skallskada, vilket gör att man kan drabbas av allvarlig hjärnskada eller till och med dödsfall om man inte bär hjälm när man cyklar. De flesta skador kan undvikas, eller åtminstone lindras, om man som cyklist bär hjälm.

Aminosyror – Proteinets byggstenar

Det finns ingen möjlighet för muskler att växa utan protein. Proteiner består dessutom av 20-talet olika aminosyror. Aminosyror är proteinernas byggstenar och även om de olika aminosyrornas struktur varierar, påverkar de proteinernas form och funktioner.

De åtta aminosyror som kroppen inte klarar av att tillverka, det vill säga isoleucin, lysin, leucin, metionin, teronin, fenylalanin, tryptofan och valin, utgör tillsammans de så kallade essentiella aminosyrorna. Dessa måste vi tillsätta kroppen genom vår kost eller som kosttillskott. Två av de aminosyror som kroppen kan producera men som ändå anses vara essentiella för barn är arginin och histidin. Anledningen till detta är att barnens snabbväxande kroppar inte är förmögna att framställa dem tillräckligt snabbt.

Grenade aminosyror (BCAA)

När du befunnit dig i gymmet för att träna har du säkert lagt märke till de produkter som utlovar snabb muskeltillväxt och viktökning genom tillskott av aminosyror. Kostnaden för dessa produkter har förmodligen avskräckt dig från tanken att testa denna form av kosttillskott. Dessutom har du i baktanken att en kost med begränsat kaloriintag och högt intag av protein är det som forskningen anser ge bäst resultat. De flesta av oss har dock en bekant som är både starkare och mer välbyggd, och som prompt hävdar att tillskott med aminosyror är det man ska ta.

Tillskott med grenade aminosyror, vilka ofta benämns som BCAA (branched-chain amino acids), är väldigt populära bland personer som tränar regelbundet och ständigt försöker hitta nya sätt att öka sin muskelmassa och prestation. De grenade aminosyrorna är valin, isoleucin och leucin. Tanken bakom tillskott med BCAA är att de grenade aminosyrorna kan transporteras från blodet till hjärnan och minska hjärnans produktion av serotonin. Genom att göra detta ska den mentala tröttheten minska, vilket är tänkt att öka prestationsförmågan. Det finns också forskning som stödjer denna hypotes.

När du tränar för att bli starkare och få en mer kraftfull kroppsbyggnad är det viktigt att stimulera musklerna på cellnivå och att tillföra dem bränsle. De grenade aminosyrorna isoleucin, leucin och valin utgör tillsammans ungefär en tredjedel av proteinet i musklerna. Genom att ta kosttillskott med BCAA kan du minska tröttheten i musklerna, öka återhämtningsförmågan, minska förlusten av aminosyror i musklerna till följd av träningen samt hjälpa kroppen att uppta protein.

Om du har en brist på någon av dessa aminosyror kommer det leda till en förlust av muskelmassa. Medan andra aminosyror metaboliseras i levern, metaboliseras de grenade aminosyrorna i muskeln. Genom att ta BCAA under träning eller direkt efter träningen sänks kortisolnivåerna och de grenade aminosyrorna i musklerna ersätts snabbare, vilket minskar muskelnedbrytningen.

Hårtransplantation – Vi berättar mer

Hårtransplantation

En hårtransplantation är ett mycket populärt sätt att behandla håravfall på. Om kirurgen är skicklig, är det näst intill omöjligt för ett otränat öga att se att en hårtransplantation har gjorts. Vidare är det till och med det enda sättet idag att behandla håravfall med resultat som är permanenta.

Så fungerar det

Teknikerna som används för en hårtransplantation ser lite annorlunda ut idag. Bara på några år har metoderna utvecklats mycket. Tidigare tekniker gav inte alls lika bra resultat rent estetiskt, var inte lika säkert och resultaten stod sig inte heller lika länge.

Enkelt beskrivet kan en hårtransplantation sägas flytta hår från nacke och tinningar till partierna där hår saknas. Hårsäckarna på nacke och tinningar är nämligen ”programmerade” att växa livet ut, vilket hårsäckarna som sitter längre upp på hjässan sällan är.

Med rätt förutsättningar (en bra klinik, bra kirurg och rätt patient) kan hårsäckarna växa fast och producera ”riktigt” hår livet ut.

Vem är en lämplig kandidat för en hårtransplantation?

Att göra en hårtransplantation ter sig lite olika från patient till patient. Det är viktigt att antalet DHT-resistenta hårsäckar är tillräckligt stort för att täcka behovet uppe på hjässan. DHT-resistent hår är alltså det hår på nacke och tinningar som växer livet ut. Även hur tjockt detta hår är spelar roll för en framgångsrik hårtransplantation. Om detta räcker eller inte är främst upp till patienten och vilka behov och önskemål han eller hon har.

Som regel gäller att både män och kvinnor som lider av ärftligt håravfall kan utgöra goda kandidater för en transplantation. Det bör dock noteras att detta inte är lösningen i alla fall. Till exempel kan psykiska sjukdomar spela in som gör att patienten bör söka hjälp på annat håll först.

Förhasta dig inte med valet av klinik

Något som är oerhört viktigt för hur framgångsrik din hårtransplantation blir, är valet av klinik och kirurg. Glöm inte att alltid be om referenser och tidigare arbeten. Om kirurgen är duktig kan resultaten bli så bra att det i princip inte syns att en hårtransplantation har gjorts. Vidare bör du alltid ta god tid på dig vid konsultationer och ställa alla frågor som du kommer att tänka på.